BloggesT-

.

loading...

Saturday 30 July 2016

Cara Menghalang Lipas

Oleh Feyra Nasrom Sumber Siraplimau
 

Rumah ada cicak tu perkara biasa. Tapi kalau dah banyak sangat, korang boleh ikut 9 petua ni . Sangat berguna untuk halau cicak dari masuk dalam rumah. Jom usha!
 

Kulit telur

 
Cicak tidak suka bau kulit telur. Korang letak je celah tingkap atau dekat dapur, atau di bahagian yang banyak cicak. Kulit telur harus ditukarselepas 3 minggu digunakan okay.
 

Serbuk Kopi
 

Korang sediakan bekas, letak serbuk kopi dan serbuk tembakau, lepastu gaul. LKemudia, sediakan pencungkil gigi atau batang mancis. Korang sapu sedikit gam di atasnya, kemudian lalukan pada serbuk yang korang dah campur dan gaul .  Dah siap boleh letak di belakang almari, belakang peti ais . Cicak akan mati bila makan serbuk ini.

 
Sediakan bawang putih atau merah

 
Kalau korang tak percaya, cuba gantung bawang ini. Ataupun, kisar dan sembur di sudut-sudut yang banyak cicak.
 

Lada hitam

 
Sediakan lada hitam, serbuk cili dan letak air. Korang masukkan dalam botol spray. Sembur di bahagian dinding, sudut, celah pintu, belakang alamri untuk halau cicak. Cicak memang tidak tahan dengan pedas
 

Ply paper

 
Ply paper boleh membuatkan cicak tersekat. Korang letak di bucu dinding untuk perangkap cicak yang lalu di atas ply paper ini.
 

Air sejuk

 
Kalau nampak cicak, sembur dengan air sejuk. Air sejuk akan melumpuhkan pergerakan cicak.
 

Sos Tabasco

 
Campurkan sos Tabasco dengan air dan sembur di almari, rak belakang dinding. Sos ini bukan sahaja membuatkan cicak lari malah serangga lain juga turut lari.
 

 Bulu Ayam
 

Cicak takut dengan burung. Bulu ayam ini akan disangka bulu burung dan membuatkan cicak melarikan diri, Korang gantung je bulu ayam dekat sudut dalam rumah tu okay.
 

Perangkap Tikus

 
Boleh guna perangkap tikus, perangkap ini juga boleh memerangkap cicak
Share:
loading...

Artikel Terbaru

Labels

Translate

Labels

Babab.NeT-

Jumlah PelawaT